julia roberts 1 Odkrito.si

Julie Roberts sorodniki njenega moža na začetku ...

Bjoern Einar Romoeren Svet24.si

V Planici je postal svetovni rekorder, danes pa ...

lunin mrk Petisvet.si

16. 7. 2019 ob 23.31: prihaja vaš sovražnik ali...

iztok kustec fb Svet24.si

Policist Iztok Kustec ostal brez službe, ker je ...

Meadow Walker Svet24.si

FOTO: Hči Paula Walkerja je vedno bolj podobna ...

Sophie Turner, Joe Jonas Najstnica.si

Medene tedne preživljata na Maldivih

ana jaka 2 Njena.si

Jaka Hafner je postal očka!

Popoldanski počitek – da ali ne

M.Š., Maja, 05.07.2019 13:00:00

Preverite, ali je čas, da se vaš malček poslovi od popoldanskega spanja.

Delite na:
Popoldanski počitek – da ali ne
Za dojenčke in predšolske otroke je za zadostitev potreb po spanju potreben in nujen popoldanski počitek. Dreamstime

Pri vzpostavljanju dobrih spalnih navad – strokovnjaki govorijo o tako imenovani higieni spanja – smo starši otroku velik učitelj in tudi vzornik. Pri tem moramo biti dosledni in vztrajni, kar bo mnogo lažje, ko se bomo zavedali, da je spanje za otrokov razvoj ključnega pomena. Po nekaterih raziskavah otroci kar 40 odstotkov svojega mladega življenja prespijo, potrebe po spanju pa so različne, in so odvisne od več dejavnikov, tudi od starosti oziroma dnevnih aktivnosti. Otroci, ki spijo premalo, so utrujeni, razdražljivi, težje se osredotočijo in so bolj nagnjeni k debelosti.

Za dojenčke in predšolske otroke je za zadostitev potreb po spanju potreben in nujen popoldanski počitek. Na splošno velja, da otroci pri treh oziroma štirih letih nimajo več potrebe po dnevnem počitku, vendar je njegovo trajanje odvisno od posameznika. Preden ga ukinete, se prepričajte, ali je vaš otrok resnično pripravljen. Pred vami je nekaj nasvetov, ki vam bodo pri tem v pomoč.

Otrok počitka NE POTREBUJE več:

·         Otrok zvečer ne more zaspati

Če otrok ne potrebuje dodatnega spanca, bo ob počitku v popoldanskem času zvečer težko zaspal, hkrati bo hodil spat veliko pozneje in se tudi zbujal bolj zgodaj.

·         Upiranje

Namesto ustaljene rutine, ki jo je imel doslej, se na veliko upira. Nikakor noče zaspati, vstaja iz postelje in išče nešteto razlogov, da mu ni treba zaspati.

·         Dobra volja

Če je otrok ves dan živahen in dobre volje – z zgolj občasnimi izpadi slabe volje in utrujenosti –, je to očiten znak, da ne potrebuje popoldanskega počitka. Seveda je pri tem zelo pomembno, da hodi spat dovolj zgodaj, da se ponoči spočije za vse napore naslednjega dne.

·         Sproščeno prebujanje

Otrok bo ponoči spal zadosti in tudi dovolj kakovostno, da se bo zjutraj zbudil sam in dobre volje.

Znaki, da popoldanski počitek otroku nadvse KORISTI:

·         Otrok se počitku ne upira

Če se otrok ne upira popoldanskemu spanju, zaspi hitro in spi več kot eno uro, verjetno ni pripravljen opustiti popoldanskega počitka.

·         Nerazpoloženost

Če je otrok po neprespanem popoldnevu v drugi polovici dneva in zvečer nerazpoložen in razdražljiv, dodatni počitek zelo potrebuje.

·         Dremanje v avtomobilu

Če se še vedno dogaja, da tudi starejšega malčka vožnja z avtomobilom hitro uspava, se zelo verjetno še ni pripravljen posloviti od popoldanskega spanja, ker ga potrebuje.

·         Zehanje

Prvi znak, da je nekdo zaspan, je vsekakor zehanje. Če si vaš otrok menca oči, zeha in utihne ter se umiri, potem veste, da je ura za počitek.

·         Hiperaktivnost

Včasih otroci, ko so zaspani, postanejo nervozni in hiperaktivni, namesto da bi bili utrujeni. Bodite pozorni na to.

Če niste prepričani, ali je vaš otrok pripravljen ostati brez popoldanskega spanja, je najboljše, da si zapisujete čas zbujanja, število ur spanja, čas normalnega spanja in vedenja čez dan. Po dveh, treh tednih se boste laže odločili, ali otrok še potrebuje popoldansko spanje.

Prehodno obdobje lahko traja tudi nekaj mesecev ali celo pol leta. Otrok bo morda kdaj popoldne spal, bodo pa tudi dnevi, ko bo povsem v redu, tudi če ne bo spal. Če je v obdobju odvajanja od popoldanskega spanja, ga poskusite pustiti kake pol ure počivati v tihem in mirnem prostoru in ga občasno preverjajte. To mu bo omogočilo, da se spočije in si povrne moči. Če je v popoldanskih urah zaspan, pomaknite večerni odhod v posteljo za eno uro bolj zgodaj. Ure za spanje naj bodo vsak dan enake, tudi ob vikendih, le tako se namreč vzpostavi ustaljen ritem. Če je le mogoče, naj se otrok zjutraj zbudi sam. Če je to prepozno, je treba poskrbeti, da bo večerni odhod v posteljo zgodnejši. Otroku lahko pomagate tudi tako, da mu čez dan omogočite dovolj gibanja, predvsem na svežem zraku, da poskrbite za prijetno družinsko vzdušje, za redne, zdrave obroke in predvidljiv ritem, z otrokom pa preživite tudi dovolj kakovostnega časa – za kar so poletni dopustniški meseci idealni! V otrokovi prehrani zmanjšajte količino sladkorja ter izločite gazirane pijače oziroma energetske napitke. Prav tako pa bodite pozorni, če je otrok starejši od šest let in popoldne vsak dan spi. V poletnih mesecih je zaradi visokih temperatur in aktivnosti na prostem to čisto normalno, sicer pa je to lahko znak, da ima otrok težave s spanjem, zato se je treba posvetovati s pediatrom.

Koliko spanja potrebuje otrok?

Novorojenčki (okvirno) spijo od 15 do 18 ur na dan, vendar so njihova obdobja neprekinjenega spanja kratka in trajajo od dve do štiri ure. Ritma dneva in noči še niso usvojili, vzorec spanja se vzpostavi nekje po šestem tednu, ko postanejo obdobja neprekinjenega spanja postopoma daljša. Dojenčki naj bi med prvim in četrtim mesecem starosti spali 15 ur na dan. Otroški spanec v kosu postaja vse daljši in nekateri prespijo neprekinjeno že šest ur, najpogosteje v večernih urah. Med četrtim in dvanajstim mesecem v idealnem primeru spijo med 14 in 15 urami. Čez dan sprva potrebujejo še tri krajše spance – zgodaj dopoldne, okoli poldneva in popoldne. Malčki med prvim in tretjim letom naj bi potrebovali približno 14 ur spanja na dan, njihov dnevni počitek postopoma prehaja le še v en daljši spanec po kosilu. V tem obdobju otroci popoldanski počitek še precej potrebujejo, četudi se mu kdaj upirajo. Otroci med tretjim in šestim letom naj bi spali od 10 do 12 ur na dan, tudi brez popoldanskega spanca. V povprečju zvečer omagajo med sedmo in deveto ter se zbudijo med šesto in osmo. Čas za spanje se pri otrocih med sedmim in dvanajstim letom postopoma pomika proti deveti uri zvečer, otroci pa dejansko še vedno potrebujejo od 10 do 11 ur spanja. Zaradi fizioloških sprememb bi najstniki v resnici potrebovali celo več spanca, kot so ga potrebovali pred puberteto, a ga zaradi številnih obveznosti in vplivov okolja dobijo pogosto premalo. Na dan bi potrebovali vsaj osem do devet ur spanca.

Nasveti za udobno spanje dojenčka v vročih dneh (Vir: www.babybook.si)

Med spanjem je za otroka priporočljiva sobna temperatura od 16 do 20 stopinj Celzija. Toda ko je zunaj vroče, se dvigne tudi temperatura v otroški sobi. Kako poskrbeti, da bodo tudi najmlajši udobno zaspali in tudi prespali noč?

·                 Odstranite vse nepotrebne odeje. Priporoča se, da dojenček v poletnih mesecih ali pri visoki temperaturi spi v spodnjem perilu ali pokrit samo s tanko odejo.

·                 Vaš dojenček ne potrebuje kapice.

·                 Večerno kopanje umirja in ohlaja.

·                 Pred spanjem prezračite prostor.

·                 Obesite mokre brisače na stole ali okna. Izhlapevanje vode zagotavlja hlajenje.

·                 Če uporabljate vodoodporne rjuhe, razmislite o tem, da bi jo v toplem vremenu odstranili, ali pa nanjo dajte več plasti bombažnih rjuh, tako da lahko absorbirajo znoj.

·                 Čez dan pustite zavese zagrnjene in žaluzije zaprte, da se prostor ne segreva.

·                 Spremljajte svojega otroka, ko zaspi v vozičku. V njem je namreč lahko zelo vroče in zadušljivo.

·                 Nikoli ne pustite otroka brez nadzora spati v avtomobilskem sedežu v avtu. Tudi če so okna odprta, je dvig temperature v notranjosti parkiranega avtomobila nevarno hiter.

Objavljeno v reviji Maja št. 12, 7. 6. 2019.