Kako se je vrtelo glasbeno leto 2017?
Kdo nas je navdušil in kdo razočaral v lanskem letu?
Rdečebradi kralj
Ed Sheeran se je znašel na vrhu Spotifyjeve lestvice predvajanj kar trikrat: zabeležili so 6,3 milijarde predvajanj njegovih skladb, album Divide jih je nabral 3,1 milijarde, hit Shape of You pa 1,4 milijarde. Decembra sta izšla še dva dueta: Perfect Symphony z Andreo Bocellijem in Perfect z Beyonce. Stadionska turneja je razprodana leto vnaprej, na Dunaju je razprodal dva koncerta na stadionu Ernst Happel, kar je na vrhuncu uspelo le Stonesom, Robbieju Williamsu in U2, nič pa ne kaže, da se bo sheeranmanija kmalu polegla. Ni slabo za nekoga, ki je še pred šestimi leti nastopal v pubih.
V ritmu Portorika
Reggeton je dolgo brbotal, letos pa dokončno osvojil globalno sceno. Luis Fonsi in Daddy Yankee sta z Despacitom, najbolj predvajano skladbo na YouTubu vseh časov (4,6 mrd), le vrh ledene gore. Pri nas se je s tem valom zvočno reinkarniral Challe Salle s skladbama Lagano in Poln kufer. Ko pa smo že pri studiu Dravle Records: domači raper leta 2017 je Nipke, ki niza hit za hitom.
Plošča leta
Če ste jih preslišali, so prazniki kot naročeni, da si jih zavrtite znova:
Chris Stapleton – From a Room vol. 1
Emkej – Probaj razumet
Fever Ray – Plunge
Harty Styler – Harry Styles
Ichisan – Aperitiv
Keeno – All The Shimmernig Things
Kendrick Lamar – Damn.
Kølsch – 1989
Lana Del Rey – Lust for Life
Logic – Everybody
Major Lazer – Know no Better EP
QOTSA – Villains
Raiven – Magenta
Robert Plant – Carry Fire
Robin Schulz – Uncovered
Run the Jewels – Run the Jewels 3
Taylor Swift – Reputation
Oliver Koletzki – Arc of Tension
Parov Stelar – Burning Spider
War on Drugs – A Deeper Understanding
Več kruha in glasbe
Z gospodarsko rastjo je oživel tudi koncertni trg, od klubov po vsej Sloveniji preko Kina Šiška, ki je še vedno osrednji ponudnik široke palete gostovanj, do Stožic, kjer se je iskala vstopnica več za nastope Depeche Mode, Green Day, dvakrat 2Cellos, Magnifica, Andrea Rieua, Nicka Cava in v rekordnem času tudi za tradicionalno fešto Radia Aktual. Velik skok v številu prireditev (Pankrti, Parni Valjak, Prljavo kazalište ...) kaže, da se Tivoli poslavlja od glasbe in da akustično izboljšana Arena postaja glavno koncertno prizorišče.
Gladiatorji velikih stadionov
S padcem prodaje spletne glasbe, drobižem od predvajanj in (za večino) redkimi radijskimi hiti so dvorane in stadioni glavni generator prihodkov glasbene industrije. Za domače izvajalce podatkov ni – zanimivo bi bilo vedeti, kdo s koncerti zasluži največ, saj bi se pokazal razkorak z radii –, na tujem pa je lestvica taka (izvajalec – bruto prihodek od kart – število prodanih kart – število koncertov):
1.U2- 316 mio $ - 2.713.136 - 50
2Guns n’Roses- 292,5 mio $ - 2.679.962 - 81
3.Coldplay- 238 mio $ - 2.458.423 - 54
4.Bruno Mars- 200,1 mio $ - 2.030.029 - 121
5.Metallica- 152,8 mio $ - 1.565.573 - 49
6.Depeche Mode- 141,1 mio $ - 1.807.583 - 73
7.Paul McCartney- 132 mio $ - 903.020 - 36
8.Ed Sheeran- 124,1 mio $ - 1.525.882 - 111
9.The Rolling Stones- 120 mio $ - 755.345 - 14
10.Garth Brooks- 101,4 mio $ - 1.431.921 - 93
Migracije
Ker Ljubljana še ni postala obvezna postaja za največje izvajalce, smo najbolj vroče koncerte lovili pri sosedih. Ponovno zbrane Guns n' Roses si je na Dunaju ogledalo skoraj 10.000 domačih fenov, za nastop Rolling Stones v Zeltwegu pa smo jih od 95.000 prodanih vstopnic po (neuradnih) podatkih pri nas kupili več kot 14.000.
Mladi upi
Zagorjani Koala Voice so izdali drugi album Wolkenfabrik, ki odraža njihovo samozavest in izkušnje, nabrane na evropskih odrih. Raivenje kronala leto s ploščo Magenta, novomeški MRFYso z destilacijo zvoka Kings of Leon, Arctic Monkeys, Franz Ferdinand in nizom singlov opozorili na sveži rok iz domačih logov. Častno omembo si zaslužijo tudi Joker Out. Matter (drugi album Mrk) so postali atrakcija s samosvojim izrazjem, zaradi česar jih mnogi izrazito ne marajo, a Kamničani imajo fanatično občinstvo brez radijskih hitov. Za njimi pa že prihaja kup svežih urbanih imen, kot so Sheby(trilogija), AMN(Čke po Ljubljani), Smrt Boga in otrok (Tipi so pičke) ...
Elektronika v 1053 znakih
Domača elektronska scena usiha. Pomlad sta zaznamovala Boiler Roomin nastop Umekove Zete Reticule v Klubu K4. Gregor Zemljičje ob albumu Random Logic (π) predstavil prvenec iz sklopa Muze in Bardi, Sare Havliček album Softmachine, Ichisanpa Aperitiv. Od gostovanj izstopajo Trentemøller, Kølsch,Parov Stellar in Solomun, med festivali se najbolje razvija Tušev tek barv, v Rogozi je dobro štartal Stellar Beat, tolminski Odvod in ljubljanski FUK je pokvaril dež, migracije proti jugu pa sta sprožila SeaStar v Umagu in poreški MTV SummerBlast, ki je gostil prvi skupni špil Willa Smitha in DJ Jazzyja Jeffa po desetletju. Glavna zgodba zaključka sezone je zapiranje Gaviolija, veseli smo, da je Kurzschlussuob »oldies goldies« kolobarjenju uspelo lepo napolniti tudi žur z najvišje uvrščenim novincem na Top 100 DJs, Lost Frequencies, kup zanimivih imen sta gostila tudi Cirkusin goriški Reload. Odlično leto je za našima izseljenkama, Brino Knauss in Nightwave, ki nizata vse večje nastope in izdaje, Gramatikpa je ob muziki izdal tudi svojo kriptovaluto.
Vrnitev leta
Po devetletni pavzi je Iztok Mlakarizdal peti album in v uri razprodal dva januarska koncerta v Drami. Nova muzika ne presega že slišanega, a vsaka njegova skladba je vredna pozornosti in mogoče je čas, da se mojster vsaj za eno noč odpove intimi in si postavi spomenik z enim res velikim koncertom.