Stanislav Štuhec Svet24.si

Kam je odšel Stanislav Štuhec? Svojci ga ...

Naj blok stoji na Pavšičevi ulici Svet24.si

Foto: Ponovno izbrali najlepši blok v Ljubljani

Damjan Žugelj Necenzurirano

Slovenski Watergate: tožilstvo zahteva preiskavo ...

asta-vrecko Reporter.si

Blamaža: levičarka Asta Vrečko namesto ...

rudiger Ekipa24.si

Genialno! Rüdiger vratarju Reala pomagal pred ...

femme-fatale, femme-fatale-2023 Njena.si

Skrito v raju: Igralka blestela na fotografiranju ...

elsnik Ekipa24.si

Uh, kakšne besede! Kapetan Olimpije Elšnik po ...

Ali v glavi nosimo vesolje?

kl, 22.11.2020 19:10:56

Znanstveniki so odkrili nenavadno in zanimivo podobnost med mrežo nevronov v naših možganih in "mrežo" galaksih v znanem vesolju.

Ali v glavi nosimo vesolje?
Slika je simbolična splet

Ponavadi se astrofiziki in nevrokirurgi ne družijo zelo pogosto, saj nimajo veliko skupinih tem, o katerih bi lahko razpravljali, saj prvi preučujejo neznansko velikansko vesolje, drugi pa mikroskopske celice v naših možganih. No, morda bo odslej drugače.

Astrofizik Franco Vazza iz univerze v Bologni in nevrokirurg Alberto Feletti iz univerze v Veroni sta namreč odkrila presenetljivo podobnost med kozmično mrežo galaksij in kompleksen preplet nevronov, živčnih celic v človekovih možganih. Svoje ugotovitve sta objavila v reviji "Frontier in Physics" (Meje v fiziki).

galaksije nevroni.JPG
Primerjava razporeda galaksij v vesolju in nevronov v možganih
splet

Čeprav je vesolje kar za 1.000.000.000.000.000.000.000.000.000-krat (milijardo milijard milijard-krat) večje od približno kilograma in pol snovi, ki jo nosimo v naših glavah, pa možganska in vesoljska 'mreža' kažeta podoben nivo kompleksnosti in samo-organizacije, pravita znanstvenika.

Možgane sestavlja približno 69 milijard nevronov, vidno vesolje pa okoli 100 milijard galaksij. Tako kot nevroni so tudi galaksije med seboj povezane na način, ki ga na grobo lahko opišemo kot tridimenzionalno omrežje. Oboji - nevroni in galaksije - pa predstavljajo le malo manj kot tretjino celotne mase možganov oz vesolja. Presostali delež - 70 odstotkov - predstavljata v vesolju temna energija, v možganih pa ... voda.

Mreža galaksij v vidnem vesolju YT.JPG
Del mreže galaksij v vidnem vesolju
splet

"Najina analiza je pokazala, da razporeditev možganskih nevronov, na skali od enega mikrometra do 0,1 milimetra izgleda enako kot razporeditev snovi v kozmični mreži," pravi dr. Feletti, "seveda na veliko večjih razdaljah, ki segajo od 5 milijonov do 500 milijonov svetlobnih let."

Obe strukturi imata podoben način združevanja, kot tudi podobno število povezav, ki izhajajo iz posameznega "vozla", ugotavljata znanstvenika.

Kaj to pomeni, seveda v tem trenutku še ni mogoče reči, vsekakor pa raziskava morda pomeni začetek novih tehnik in raziskav tako v astrofiziki kot nevrologiji, ki bodo prinesle nova spoznanja o tem, kako tovrstne strukture nastanejo.

možganske celice.jpg