GJtPNFnW4AAxeMl Svet24.si

Hud potres prizadel okolico Vidma; tla so se ...

433132554_2134136413613298_5685619191041566114_n Svet24.si

Policija prekinila iskanje male Danke v Banjskem ...

1663812312-036mv Necenzurirano

Kakšna stavka? Največja zasebna klinika podira ...

janez janša, shod Reporter.si

Kdo ima koga za norca? Janša, večkrat v ...

ronaldo 33 Ekipa24.si

Joj, kaj je naredil Ronaldu! To je predrznež, ki ...

skrito-v-raju Njena.si

Edvard Steiner: srčen človek ali velik ...

peter prevc Ekipa24.si

Največji hit! Pojavil se je posnetek enega od ...

»Obstaja več tisoč skladateljev, ki še niso bili 'odkriti' ali pa so bili čez stoletja, desetletja pozabljen«

Teja Pelko, 11.05.2020 08:30:25

Violinistka Lana Trotovšek je ena od naših najuspešnejših solistk. Od leta 2005 živi v Londonu, kamor se je preselila zaradi študija na Trinity Collegeu, na katerem zdaj (poleg nastopanja v različnih sestavih) tudi uči. Poleg tega poučuje na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Trenutno je s partnerjem v Ljubljani, ko se bodo razmere ob izbruhu novega koronavirusa v britanski prestolnici umirile, pa se bo vrnila. V Ljubljano bo znova prišla na začetku avgusta, saj jo 3., 4. in 6. avgusta čakajo trije koncerti v okviru 68. Ljubljana festivala, na katerih bo z Mario Canyigueral izvedla vse Sonate za violino in klavir Ludwiga van Beethovna in se tako poklonila njegovi 250-letnici rojstva. Kateri je njen najljubši skladatelj in zakaj je med njimi tako malo žensk, pa boste – med drugim – izvedeli v nadaljevanju.

Delite na:
»Obstaja več tisoč skladateljev, ki še niso bili 'odkriti' ali pa so bili čez stoletja, desetletja pozabljen«
Lana je s svojim izjemnim talentom ustvarila bogato mednarodno kariero. Med drugim je nastopila že tudi z eminentnim Orkestrom Marijinega gledališča iz Sankt Peterburga pod taktirko znamenitega Valerija Gergijeva. Je redna gostja festivalov: Emilia Romagna Festival, Festival Internacional de Santander, Rheingau Musik Festival, St Magnus Festival, Mittelfest, Festival Aix en Provence, Shanghai International Arts Festival, Aldeburgh Festival, Dubrovnik Festival, Al Bustan Festival ter Festival Ljubljana. Marco Borggreve

Direktor in umetniški vodja Festivala Ljubljana Darko Brlek mi je med intervjujem omenil, da sta bila s partnerjem, flavtistom Borisom Bizjakom, ravno v Ljubljani, ko smo začeli uvajati ukrepe proti širitvi novega koronavirusa, in vama je svetoval, da se ne vrneta v Veliko Britanijo, kjer jih še ni bilo, čez teden dni pa je tam udarilo z vso silo. Verjetno sta zelo vesela, da sta upoštevala njegov nasvet?

Darkov nasvet je vedno dobro upoštevati. Zelo sva vesela, da sva ostala, kajti razmere tukaj se ne morejo primerjati z londonskimi. Ker je tam ogromno ljudi, se je težje izolirati. Preprosto je preveč ljudi, da bi lahko temeljito upoštevali varnostno razdaljo, v trgovinah je zaradi paničnih nakupovalcev zmanjkalo osnovnih potrebščin in hrane. Kot slišim od prijateljev, ki so trenutno tam, vlada prava zmeda.

Kako to, da sta sploh bila v Sloveniji?

Boris je prišel zaradi koncerta, ki ga je imel v Mariboru v okviru cikla Carpe Artem, jaz pa sem bila v komisiji na državnem tekmovanju TEMSIG za komorne skupine. Ravno dva dni za tem pa se je sprejela odločba o omejitvi druženja v skupinah.

Kje bivata zdaj?

Bivava pri moji mami v središču Ljubljane zraven Križank.

Imata vse, kar potrebujeta – svoja inštrumenta, dovolj oblačil …?

Inštrumenta sta za naju kot zobni ščetki, povsod gresta z nama. Oblek imava bolj malo. Boris ima s seboj smoking, ta mu trenutno ne pride ravno prav.  

Vaše poučevanje na Trinity Laban v Londonu in na Akademiji za glasbo v Ljubljani trenutno miruje ali ga opravljate na daljavo?

Vse poučevanje opravljam na daljavo tako na Akademiji za glasbo v Ljubljani kot Trinity Laban v Londonu. Zdi se mi, da je zdaj pouk še bolj pogost kot po navadi, študenti pa so bolje pripravljeni.
 
Kako sicer preživljate dneve v samoizolaciji?

Posvečam se študiranju novega violinskega repertoarja ali pa starega, ki ga želim izpopolniti. Decembra v Londonu snemam zgoščenko z deli Sergeja Prokofjeva za violino – zdaj imam čas ta program dobro izdelati. Do poletja so vsi koncerti odpovedani, vendar bo večina prestavljenih na poznejši termin, tako da moram ostati v formi! Med tednom skoraj vsak dan poučujem, z Borisom greva skoraj vsak dan na krajši sprehod, imava pa tudi možnost za vodeno vadbo bikram joge iz Londona po spletu.
 
Kaj najbolj pogrešate iz »normalnih« časov?

Najbolj pogrešam koncerte, nastopanja v živo. Pogrešam adrenalin pred koncertom, ki me napolni z dodatno energijo in navdihom. Tako trenutno čuti večina glasbenikov. Ta izguba je za nas tako finančna kot čustvena. Pogrešam tudi stik v živo z ljudmi, ki mi veliko pomenijo.  

Glasba dokazano dviguje razpoloženje. Katera ga najhitreje vam?

Vsa, ki je čustveno doživeta. Največkrat to začutim pri klasični glasbi in jazzu, čeprav ni nujno. Če je izvajalec izvrsten, je to lahko katerakoli glasba.

Vi pa boste s svojim igranjem letos znova razveseljevali obiskovalce Festivala Ljubljana – in to kar trikrat. Z Mario Canyigueral se bosta 250-letnici rojstva Ludwiga van Beethovna v treh večerih poklonili z izvedbo vseh njegovih desetih Sonat za violino in klavir. Katera sonata vam je najljubša in zakaj?

Prav v vsaki najdem nekaj magičnega. Najbolj so mi pri srcu njegovi osrednji stavki (počasni), ki so zelo čustveno nabiti, vsebujejo največ življenjskih emocij, največkrat povezanih z ljubeznijo (nostalgija, obžalovanje, jeza, naivnost, spomini iz mladosti, žalost, neizpovedana ljubezen, goreča ljubezen, slovo … itd.).    

Lana Trotovšek 2
Violinistka na običajen dan vadi vsaj štiri ure, da ohrani stabilnost, pred nastopi pa ta čas poveča na 6–8 ur.
Mediaspeed
Beethoven velja za enega od največjih in tudi največkrat izvajanih skladateljev. Obstaja kdo, ki je po vašem mnenju po krivici prezrt?

Obstaja več tisoč skladateljev, ki še niso bili 'odkriti' ali pa so bili čez stoletja, desetletja pozabljeni. Tudi Bachova mojstrska glasba je bila po njegovi smrti pozabljena, a sta jo odkrila Felix Mendelssohn in Louis Spohr. Ženske na primer dolgo niso bile »primerne« za skladanje. Do 20. stoletja se jih je v zgodovino zapisalo res izredno malo. Skladale so verjetno pod moškim psevdonimom ali znanim imenom moškega skladatelja. Tako so pred kratkim proučevali rokopis J. S. Bacha in njegove druge žene, Ane Magdalene Bach. Znano je, da je prepisovala njegov rokopis, zdaj domnevajo, da je verjetno nekaj del napisala ona sama.
Glasbeniki aktivno odkrivajo pozabljena, neizvedena dela. Sama sem pred dvema letoma posnela zgoščenko z deli za violino skladatelja Eduarda Napravnika, ki je bil sovrstnik in prijatelj Čajkovskega. Za nekatere skladbe na tej zgoščenki bo to premierni posnetek. Njegova dela so za violino zelo zahtevna, ampak zelo lepa je njegova violinska sonata, za katero menim, da je vredna rednega violinskega repertoarja.

Kateri skladatelj vas je nazadnje navdušil?

Če bi večnost obstajala in bi si zanjo morala izbrati glasbo, bi bil to Bach.

Se je tudi vam že kdaj porodila ideja za skladbo?

Ko sem bila mlajša, sem ob prostem času improvizirala na klavir. Ampak na žalost sem nehala razvijati ta talent. Ne vem, ali je sploh bil talent … (smeh) Raje se posvečam samo interpretiranju skladb, in to samo na violino.

V teh časih mnogo glasbenikov ljudi razveseljuje z igranjem prek spleta ali na balkonih. Ste kaj razmišljali o tem?

Zdaj imava z Borisom malo več časa; snemava se in objavljava kratke posnetke na spletu. 30. 4. pa sva imela v sklopu koncertnega cikla Festival online koncert z doma, ki sva ga pripravila posebej za njihovo družbeno omrežje.