Kdo pravi, da potrebujete denar?
Kino uspešnice, ki so ustvarjalce stale drobiž.
Mokre sanje vsakega filmskega producenta: z minimalnim proračunom posneti veliko uspešnico. Medtem ko hollywoodski studii za morebitno kino uspešnico redko odštejejo manj kot sto milijonov dolarjev, so nekatere smešno poceni filmske stvaritve očarale milijone gledalcev. Po pravilu se tovrstne uspešnice nadaljujejo z manj »posrečenimi« nadaljevanji, vse dokler ta še privabijo kaj gledalstva.
Izbrali smo osem neodvisnih filmov, vrednih milijone dolarjev (in ponovnega ogleda). Stroške produkcije in izkupiček na kino blagajnah smo na novo ovrednotili za leto 2017 ter izračunali bruto donos na 1 porabljen dolar za produkcijo.
1. Paranormalno (Paranormal Activity)
Proračun: 17.000 $; izkupiček: 227,85 mio $; donos: 12.866 $ na en porabljen dolar
Paranormalno je slonel na zasnovi Čarovnice iz Blaira – film, sestavljen iz »najdenih posnetkov« na domači kameri. Mladi par se vseli v navidez idilično predmestno hišo. Hitro začutita prisotnost nečesa, zato ob vznožje postelje postavita kamero, da bi ugotovila, kaj se dogaja med njunim spanjem. Tesnobno spoznanje, da so na delu paranormalne sile, se utrjuje z vsakim novim kadrom. Režiser in scenarist Oren Peli je Paranomalno leta 2007 posnel za smešnih 15.000 dolarjev, film je odkupil Paramount in ga dve leti pozneje poslal v kinematografe. Naravnost osupljiv donos je hitro sprožil nadaljevanja – pet filmov in eno sestrsko (spin-off) zgodbo.
2. Čarovnica iz Blaira (The Blair Witch Project)
Proračun: 88.100 $; izkupiček: 364 mio $; donos: 4133 $ na en porabljen dolar
Nizkoproračunskega filma se je v sklopu domiselne (takrat izvirne) spletne promocije prejel naziv »najstrašljivejše grozljivke vseh časov«, predvsem zaradi preprostega spoznanja, da nas najbolj strašijo stvari, ki so prepuščene domišljiji. Zgodba govori o treh študentih, ki gredo z nahrbtniki in ročno kamero raziskovat starodavni mit o čarovnici iz gozdov v Mainu. Njihovih trupel niso nikoli našli, za njimi so ostali le tresoči se posnetki s kamere, ki domiselno sestavljeni dajejo občutek dokumentarnega gradiva. Zloglasen uspeh je sprožil serijo podobnih filmov, med drugim najdonosnejšega med vsemi – Paranormalno.
3. Pobesneli Max (Mad Max)
Proračun: 1,01 mio $; izkupiček: 336 mio $; donos: 332 $ na en porabljen dolar
Turobno videnje prihodnosti režiserja Georgea Millerja je med zvezde izstrelilo Mela Gibsona, ki je na avdicijo bojda prišel s podplutbami z barskega pretepa večer prej. Max Rockatansky je policist, ki lovi nasilneže na cestah bližnje prihodnosti. Ko mu psihopatska motoristična tolpa umori družino, se poda na neusmiljen maščevalni pohod. Nasilen film je bil nepričakovana uspešnica. V nadaljevanju je Miller ustvaril slikovit svet postapokaliptične puščave, ki je v osemdesetih navdihnil mnogo filmov, glasbenih spotov in stripov. V tretjem filmu (1985) je franšiza zbledela, obuditev s Tomom Hardyjem v glavni vlogi in Millerjem v režiserskem stolčku pa je pred dvema letoma uspešno spomnila na pripoved o osamljenem cestnem bojevniku. V pripravi je nadaljevanje.
4. Rocky
Proračun: 4,28 mio $; izkupiček: 967 mio $; donos: 226 $ na en porabljen dolar
Pripoved o amaterskem boksarju iz Filadelfije, ki nepričakovano dobi priložnost za dvoboj s svetovnim prvakom, je takrat neznani Sylvester Stallone spisal v treh tednih. Rocky Balboa, mišičnjak z velikim srcem, se skozi film pripravlja na enkratno priložnost in po režisersko odlično posnetem dvoboju za las ostane brez zmage. Zmaga pa v boju za naklonjenost občinstva in se z istim nasprotnikom pomeri v nadaljevanju leta 1979. Sedem filmov o Balboi je Stallona spremenilo v superzvezdnika, prvi in najboljši med njimi je leta 1977 prejel tri oskarje (za film, režijo in montažo), Stallone pa dve nominaciji: za glavno moško vlogo in scenarij.
5. Ameriški grafiti (American Graffiti)
Proračun: 4,28 mio $; izkupiček: 771,85 mio $; donos 180 $ na en porabljen dolar
Ameriški grafiti je film o mladi generaciji zgodnjih šestdesetih, napol avtobiografska zgodba Georgea Lucasa ter producenta in njegovega mentorja Francisa Coppole. Sproščen in zabaven film, umeščen v čas pred vietnamsko vojno, je izpeljan mojstrsko. Igra na noto nostalgije, brez odvečnega sladkorja, igralska zasedba z mladim Richardom Dreyfussom in Ronom Howardom v ospredju pa je vrhunska. Lucas je vse posnel v pičlih osemindvajsetih dneh, odziv občinstva in pet nominacij za oskarja pa so mu omogočili uresničitev naslednjega načrta, imenovanega Vojna zvezd. Ostalo je zgodovina.
6. Noč čarovnic (Halloween)
Proračun: 1,22 mio $; izkupiček: 176 mio $; donos: 144 $ na en porabljen dolar
Zgodba o psihotičnem Michaelu Myersu, ki kot otrok za noč čarovnic umori svoje starše in leta pozneje pobegne iz norišnice, da bi nadaljeval morilski pohod, je eden temeljnih filmov moderne grozljivke. Režiser John Carpenter je z domiselno kamero – večkrat imamo občutek, da gledamo skozi brezizrazno masko Michaela Myersa –, mučno dolgimi kadri in tesnobno minimalistično avtorsko glasbo ustvaril moderni »slasher« film. Šlo je za poklon delu Alfreda Hitchcocka, napeta pripoved o plenilcu in plenu, špricanju krvi in glasnih krikih pa je navdihnila mnoge znane filme osemdesetih in devetdesetih, od franšiz Petek 13 do Krika (Scream).
7. Petek 13 (Friday The 13th)
Proračun: 1,48 mio $; izkupiček: 175 mio $; donos: 118 $ na en porabljen dolar
Petek 13 je v kinematografe prišel poleti 1980 ob negativnih kritikah in dobrem uspehu pri mlajših gledalcih. Pripovedno je postavil zgodbo za mnoge podobne filme: Najstniki počitniške dni preživljajo na jezeru, prizorišču skrivnostnega umora v petdesetih letih. Med zabavanjem in seksom se zvrstijo umori, za katerimi stoji samotarska gospa Voorhees, vaščanka, ki kaže znake psihičnih motenj, odkar je njen sin Jason pred leti utonil v jezeru. Ravno slednji je postal v dvanajstih nadaljevanjih (!) nezgrešljivi zlobnež z ikonografsko hokejsko masko in mačeto v roki, a prvi del ostaja najbolj oboževan film kultne franšize.
8. Žaga (Saw)
Proračun: 1,56 mio $; izkupiček; 133,47 mio $; donos 85 $ na en porabljen dolar
Neznanca se zbudita v sobi, a se ne spomnita, kako sta se tam znašla. Da bi se rešila, morata izpolnjevati sadistične naloge njunega skrivnostnega ječarja, ki grozi, da bo umoril njuni družini. Začenja se slikovito nasilje, ki ga prej na platnu nismo bili vajeni. Žagi je nekako uspelo na novo iznajti žanr grozljivk, morbidni slikoviti prizori nasilja pa so mu prinesli zvestobo mlajšega gledalstva. Pri studiu Lionsgate so dobičkonosno franšizo zgrabili z obema rokama; v trinajstih letih smo videli osem filmov, kot kaže, pa jih bomo v prihodnjih letih še več.
In tako dalje ...
Pri vrhu so še: Do nazga (1997), Moja obilna grška poroka (2002), Izgubljeno s prevodom (2003), Teksaški pokol z motorko (1974), Napoleon Dinamit (2004), Noč živih mrtvecev (1968), Open Water (2003), Juno (2007) ...