902468_105-pred-oradami Svet24.si

Školjkarjem ogromno škode povzročajo požrešne...

lpp, avtobus, promet Svet24.si

To je služba, ki je ne spustijo iz rok do ...

1715359556-dsc04278-1715359333876 Necenzurirano

"Logar je zamudil svoj trenutek. Tudi za ...

1711367003-dsc04094-1711366985898 (1) Reporter.si

Piše se leto 2025, za predsednika SDS kandidira ...

maribor af Ekipa24.si

Sol na ljubljanske rane! Ste videli, kaj so ...

meghan-markle-naj-bi-za-svoje-storitve-računala-ogromno Odkrito.si

“Meghan Markle je pohlepna!”

luka doncic dallas pm Ekipa24.si

Kar je 'pretepeni' in poškodovani Dončić ...

»Erotični film je bil gibalo napredka«

Marjana Vovk, 07.02.2018 19:01:09

Kinosloga. Retrosex. – noč erotičnega filma v Kinodvoru

Delite na:
»Erotični film je bil gibalo napredka«
Film Radoživa Lola je očarljiva in slastna hvalnica življenju italijanskega poeta erotike Tinta Brassa. Revija Vklop

Se še spomnite Kina Sloge, ki je predvajal žgečkljive filme? Ta kinodvorana še vedno obstaja, a v njej že dolgo ne vrtijo več erotičnih filmov; Kinodvor je danes dom kakovostne in raznolike filmske ponudbe. A svojih korenin ne skuša zatajiti, nasprotno – že nekaj let ima na sporedu dogodek, s katerim se pokloni kultnemu Kinu Slogi.

Letošnji poklon, imenovan Kinosloga. Retrosex., je bil v petek, 2. februarja, na sporedu pa so bili filmi Sensuela, Radoživa Lola in Avtomehaničarke. Za malce več pojasnil smo zaprosili kuratorico programa Mašo Peče.

retro sex 1.png
Kuratorica Maša Peče
Revija Vklop

Kaj je pravzaprav Kinosloga. Restrosex.?
Program Kinosloga. Retrosex. smo zasnovali leta 2014 ob 90-letnici kinematografa na Kolodvorski 13, današnjega mestnega kina Kinodvor. Gre za dvojni poklon kinematografski zgodovini: poklon kultnemu erotičnemu Kinu Sloga, ki je tu obratoval od 60. do začetka 90. let, in poklon erotičnim filmom, ki so bili narejeni za ogled na velikem platnu. Za resnične, radovedne ljubitelje filma in kina torej ne bi smelo biti dileme. Obenem je Noč erotičnega filma živahen družabni dogodek.

Zakaj izbrani trije filmi? Kakšna je njihova rdeča nit?
Letošnjo temo ali rdečo nit smo poimenovali Cvet deklet, ker so v središču vseh filmov opazne ženske junakinje. Toda tema pride zadnja na vrsto. Ne služi kot okvir, v katerega skušamo stisniti filme, pač pa iz bogate zakladnice filmske erotike izbiramo filme zaradi njihovih lastnih vrlin in tako, da progam deluje dobro kot celota in da se čez večer sprehodimo skozi različne stopnje ter zvrsti te filmske dediščine; letos, denimo, od seksploatacije, tistih nedolžnih in najmanj nazornih, a pogosto najbolj duhovitih in domiselnih začetkov, do mehke in trde erotike. Poleg izjemnih glavnih junakinj se letošnji program lahko pohvali tudi z izjemnimi režiserji: s Fincem Teuvom Tuliom, ki sicer velja za velikega mojstra klasične melodrame, in dvema ključnima avtorjema erotičnih filmov, Tintom Brassom ter Garyjem Graverjem (med drugim direktorjem fotografije pri poznih delih Orsona Wellesa). Seveda pa je glavni predpogoj pri snovanju programa dostopnost ohranjenih filmskih kopij, saj filme prikazujemo na izvornih nosilcih, torej na filmskem traku. Erotični film je bil v tem pogledu pogosto deležen malo ljubezni, tako da so ohranjene filmske kopije danes dragocena redkost.

Kakšna je vloga/prostor erotičnega filma nekoč in danes?
Zapletena tema, na katero so pisane knjige. Torej na kratko in poenostavljeno ... Dogodek Kinosloga. Retrosex. je namenjen tistim erotičnim filmom (in njihovim avtorjem), ki so nastajali kot kinematografski filmi, pogosto celo kot umetniške ekspresije, ne kot komercialni proizvodi, namenjeni samo zaslužku. Časovno gledano govorimo o zgodnjih erotičnih kinofilmih 50. in 60. let in o tako imenovani zlati dobi v 70. in 80. letih, ko se je erotični film prebil v uradne, »mainstream« kinodvorane in nagovarjal množično občinstvo. Kot tak je bil gibalo napredka, rahljanja družbenih predpisov, rušenja tabujev. Danes je kinematografska erotika v tem strogem pomenu redkost. Še kako živa je, denimo, na Japonskem, medtem ko se je v zahodnem svetu erotični film povečini skrčil na področje pornografske industrije in digitalne milje. Toda dela filmske preteklosti nam ne služijo le kot odraz in vpogled v neko dobo, temveč kot aktualen poduk in navdih. Njihova aktualnost ni omejena z letnico njihovega nastanka.

Zakaj je erotični film danes izgubil veljavo, hkrati pa je, recimo, (nazorna) seksualnost v skoraj vsakem modernem filmu?
Ko so padli nekateri tabuji glede prikaza golote, čutnosti in spolnosti, je tovrstna subverzivna filmska erotika izgubila svoj potencial; ikonoklastičnim avtorjem je prenehala služiti kot potentno orožje, ker je dosegla svoj cilj – spremembo družbene realnosti. Obenem so prikazi seksualnosti ostali del »mainstream« filma in postali domena vseh. Toda morda se je vredno vprašati drugače: kakšen učinek in vlogo ima posamezen filmski prikaz seksualnosti? Prikaz nasilne spolnosti lahko govori o razmerjih moči, prikaz golote in telesnosti o družbenih predstavah in idealih, prikazi spolnosti lahko vzpostavljajo ali krepijo povsem nove tabuje. Kaj v resnici počnejo, se moramo vprašati ob vsakem »specifičnem« sodobnem filmu. Medtem ko lahko za »deklarirano« erotični film rečemo, da neposredno nagovarja in nas sooča z našo spolnostjo, in ker se bodisi posmehuje bodisi požvižga na tabuje, to počne odkrito, skoraj vedno pretirano, pogosto s humorjem in pravzaprav redko z nazornimi prikazi spolnosti. Trdoerotični ali pornografski film je ne nazadnje samo ena od zvrsti filmske erotike.

Menite, da bi tudi danes potrebovali specializiran kino, kot je bil Kino Sloga?
Kino Sloga je bil svojevrsten unikum: specializiran erotični kino, ki je obratoval pod okriljem socialistične države. Na to posebnost smo lahko pri najmanjšem ponosni. Ne smemo pa pozabiti, da so bili takšni specializirani kinematografi v resnici vselej družbeno in kulturno nepomembni, odrinjeni na rob, ali bolje, čez rob »dobrega okusa«. Ker javno in s tem kinematografsko prikazovanje golote, čutnosti in spolnosti ni več (tako) tabuizirano, danes ne potrebujemo specializiranega kina. Potrebujemo domiselne, drzne in razgibane kinematografe, odprte za najrazličnejše filmske govorice.

Kuratorica Maša Peče je izbrala tri filme, v središču katerih so opazne ženske junakinje.

Sensuela (1973)

Ob koncu druge svetovne vojne v osrčje zasnežene Laponske in naročje brhke Laile (Marianne Mardi) strmoglavi pilot nemškega bombnika. Zadnji film Teuva Tulia je prvi primerek finske filmske erotike in eden najbolj čudovito prismuknjenih vrhuncev seksploatacijskega filma vseh časov.

retro sex 8.png
Sensuela
Revija Vklop

Radoživa Lola (1998)

Italijansko podeželje v 50. letih prejšnjega stoletja, kjer je krepost vrlina. A 18-letna Lola (Anna Ammirati) je neučakana in skuša premamiti svojega zaročenca. Očarljiva in slastna hvalnica življenju italijanskega poeta erotike Tinta Brassa.

retro sex.png
Avtomehaničarke
Revija Vklop

Avtomehaničarke (1980)

Štiri privlačne, podjetne in z vsemi žavbami namazane mladenke sklenejo odpreti avtomehanično delavnico. Strašansko smešna in strahotno seksi porno komedija v režiji enega najbolj domiselnih avtorjev zlate dobe ameriške kinematografske erotike Garyja Graverja.

Preberite tudi: Kaj bodo naši režiserji snemali v letu 2018? KlikniteTUKAJ!