Dobro počutje

Sprostitev, ne obremenitev

R.Š., Maja, 12.10.2017 12:52:07

Mnogi učenci in dijaki nadaljujejo z obiskovanjem krožkov iz prejšnjih let, nekateri pa se še odločajo, katere izbrati.

Delite na:
Sprostitev, ne obremenitev

Starši se ob tem pogosto sprašujejo, koliko krožkov naj ima otrok, da teh ne bo preveč ali premalo, ter katere je najpametneje izbrati. Interesne dejavnosti so lahko dvorezen meč, saj šolarja pogosto ne razbremenijo po napornem dnevu, temveč zanj pomenijo dodaten pritisk. Zato je najpomembneje, da si otrok izbere krožek na podlagi lastnih interesov.

Interesne dejavnosti so koristne

Interesne dejavnosti so pomemben del vseživljenjskega učenja. Šola jih organizira kot zunajšolske dejavnosti z namenom, da bi šolarjem omogočila odkrivanje in razvijanje interesov, jih praktično uvajala v življenje in jih s tem usposabljala za koristno in zdravo preživljanje prostega časa. V okviru interesnih dejavnosti lahko učenci poglabljajo in nadgrajujejo svoje šolsko znanje ter spoznavajo tudi druge vsebine ali se učijo novih veščin, pridobljeno znanje pa uporabijo za preživljanje prostega časa ali celo kot izhodišče za nadaljnje izobraževanje. Vključenost v interesne dejavnosti omogoča otroku tudi povezovanje in druženje v ožjem in širšem okolju, s čimer se otrok razvija moralno, intelektualno in osebnostno.

Kaj izbrati?

Različne interesne dejavnosti omogočajo otroku pridobivanje različnih veščin. Pri športnih aktivnostih si bo izboljšal ravnotežje, koordinacijo, moč, vzdržljivost in gibljivost ter ne nazadnje si bo tudi zbistril glavo. Z znanjem tujih jezikov, ki v 21. stoletju velja za nujno potrebno, si bo otrok priboril dodatne točke oziroma kompetence, ki jih bo lahko izkoristil na svoji (poklicni) poti. Glasbeno in umetniško obarvane interesne dejavnosti pa bodo otroku poleg znanja, ki ga bo pridobil, omogočile tudi izražanje samega sebe ter razvijanje potencialov, ki jih lahko kasneje izkoristi tudi v svojem poklicnem življenju.

Izbira interesnih dejavnosti je ogromna, zato naj pri končni odločitvi seveda prevlada predvsem otrokov interes.

Manj je več

Starši včasih pozabljajo, da je prvotni namen interesnih dejavnosti razbremenitev in sprostitev šolarja po napornem dnevu. Tako se na žalost pogosto zgodi, da poskušajo svojega otroka navdušiti nad dejavnostmi, ki so blizu njim (pa se z njimi iz takšnih ali drugačnih razlogov niso nikoli ukvarjali), ne pa vedno tudi njihovemu otroku. Tako število interesnih dejavnosti, v katere vključijo otroka, hitro naraste, otrok pa je preobremenjen - tako z interesnimi dejavnostmi kot s pritiskom staršev, da bi se izkazal na zanje pomembnem področju.

Osnovnošolci

Z vstopom v šolo otrok pridobi številne nove obveznosti, ki vključujejo učenje, domače naloge, domače branje, izdelavo seminarskih nalog, plakatov in podobno. Če upoštevamo, da otroci v šoli preživijo čedalje več časa - poleg vsakodnevnega pouka mnogi obiskujejo tudi dodatni ali dopolnilni pouk - je jasno, da so pogosto preobremenjeni. In ko se otrok vrne domov iz šole, je navadno že tako utrujen, da nima več niti energije niti volje za dodatne dejavnosti. Pri osnovnošolskih otrocih so zato zelo dobrodošle dejavnosti, ki vključujejo gibanje in druženje z vrstniki, bodisi šport (v smislu rekreacije) bodisi taborniki ali kaj podobnega. Pri teh se otrok ne bo le razgibal, ampak tudi sprostil, kar mu bo dalo novo energijo.

Če je otrok nadarjen na kakšnem področju, predvsem pa, če kaže zanimanje zanj, je dobro, da si za interesno dejavnost izbere krožek (na primer glasbena šola, pevski zbor, dramski ali likovni krožek, šport), v katerem bo lahko razvijal in nadgrajeval svoj potencial. Vendar se na žalost pogosto zgodi, da otrok izbere določeno dejavnost zgolj zaradi staršev oziroma njihovih interesov ali (nedoseženih) ambicij. Takšni pritiski nad otrokom se navadno končajo z jokom, jezo in prepirom, otrok pa do dejavnosti dobi odpor. Pogovorite se torej s svojim otrokom, ugotovite, kaj ga zanima, česa si želi in koliko časa bo sploh lahko namenil določeni dejavnosti. Šele na podlagi tega naj se otrok sam odloči, katere interesne dejavnosti bo obiskoval, vi pa ga pri tem spodbujajte.

Tudi ko se bo otrok že odločil za neki krožek in ga morda po nekaj mesecih opustil, ne zganjajte panike, češ, kaj si izmišljuje. Otroci se v teh letih še iščejo in preskušajo nove dejavnosti, ki bi jih utegnile zanimati. Dokler dejavnosti ne menja prepogosto in dokler krožki niso prevelika finančna obremenitev za družinski proračun, mu pustite nekaj svobode. Ko boste ugotovili, da ga neka stvar resnično zanima, pa ga le spodbujajte, da vztraja pri njej.

Srednješolci

Dijaki si interesne dejavnosti navadno že izbirajo na podlagi lastnih interesov in želja. Mnogi med njimi obiskujejo tečaje in krožke že več let in nadaljujejo tudi v srednješolskih letih. Pri tem gre največkrat za igranje inštrumentov, ples in šport na tekmovalni ravni, kar poleg časa, ki ga dijak preživi v šoli in ob knjigah, zahteva tudi precej njegovega prostega časa. Večina teh dijakov je zato preobremenjena. Kar lahko pri tem storite starši, je, da otroka spodbujate pri stvareh, ki so mu ljube, ter ga ne priganjate k pretirano visokim dosežkom oziroma rezultatom. Prav tako pa je pomembno, da mu dovolite preživeti nekaj prostega časa z vrstniki tudi zunaj šole, saj tudi on potrebuje zabavo in sprostitev.

Nekateri starši menijo, da otrok ne bo zašel na slaba pota, če bo imel poleg šole še nekaj interesnih dejavnosti, ki mu bodo odvrnile misli od neumnosti. To so (pre)večkrat le izgovori, da se staršem ni treba ukvarjati in pogovarjati s svojimi najstniki. Dober pogovor lahko reši marsikaj ter zgradi zdrave in trdne odnose med otrokom in starši, zato si večkrat vzemite čas za svojega najstnika in ga nevsiljivo vprašajte, kako je, kaj se mu dogaja, ter poskušajte izvedeti, ali ga morda bremenijo kakšne težave. Na ta način boste izvedeli tudi, kaj ga v življenju zanima, ter ga tako lažje usmerili v dejavnosti, ki mu bodo omogočile razvijanje njegovih interesov.

Včasih se je smiselno vprašati, ali ima vaš najstnik morda preveč interesnih dejavnosti. Te so sicer zelo koristne in potrebne, dokler so namenjene iskanju in razvijanju otrokovih interesov ter razbremenitvi in sproščanju. Pri tem pa seveda ne igrajo najpomembnejše vloge visoka storilnost in vrhunski rezultati. Če torej opazite, da je vaš otrok preobremenjen, da mu ne ostaja dovolj prostega časa za druženje z vrstniki, je čas, da s svojega urnika črta kakšno dejavnost in je še naprej samo otrok.